Apple heeft zich vooralsnog nauwelijks gemengd in de strijd om toepassingen van artificial intelligence (AI), maar dat lijkt te gaan veranderen.

De techreus heeft sinds 2017 in totaal 21 AI-startups ingelijfd, meer dan welke concurrent dan ook, blijkt uit gegevens van PitchBook. En Apple is een jacht begonnen op het gebied van AI-talent om te proberen op gelijke voet te komen met concurrenten als Google en Microsoft

Op basis van een analyse van diverse gegevens komt de Financial Times tot de conclusie dat Apple zich vooral richt op AI-toepassingen voor de iPhone. De techreus wil daarbij niet afhankelijk worden van grote datacentra en verbindingen met de cloud, zoals het geval is bij AI-diensten als ChatGPT van startup OpenAI.

Ook zou de techgigant werken aan een slimmere door AI aangedreven versie van zijn virtuele assistent Siri, die volgens analisten van Morgan Stanley mogelijk tegelijkertijd met iOS18 gepresenteerd zal worden tijdens de Worldwide Developers Conference van Apple in juni, schrijft de FT.

Apple heeft ook een deel van zijn hardware bijgewerkt om generatieve AI te kunnen ondersteunen. Zo introduceerde het techbedrijf afgelopen oktober betere M3-chips voor de Macbook en een nieuwe S9-chip voor de Apple Watch, waardoor Siri toegang kan krijgen tot data zonder met internet verbonden te zijn.

Een blik op de vacatures bij Apple leert dat het bedrijf op zoek is naar mensen die de AI-capaciteiten van Siri kunnen verbeteren en "kunnen zorgen voor een betere gesprekservaring" met de virtuele assistent van Apple.

Ook blijkt uit de vacatures dat Apple de zoektocht naar AI-talent op het gebied van health, on-device AI en het bouwen van "fundamentele smodellen", die de basis vormen voor AI-modellen als GPT-4.

In een onlangs verschenen rapport van Morgan Stanley waar de FT over schrijft, staat dat bijna de helft van de AI-vacatures van Apple zich richt op "Deep Learning", een vorm van machine learning die nodig is om grote taalmodellen als ChatGPT te ontwikkelen.

Apple wil behoedzaam te werk gaan bij introductie van AI in zijn producten

Apple heeft volgens verschillende media afgelopen jaar zijn eigen GPT-4 concurrent ontwikkeld: het taalmodel "Ajax", dat door werknemers is gebruikt voor een interne chatbotdienst.

Het bedrijf heeft in de eerste helft van vorig jaar ruim 23 miljard dollar gepompt in onderzoek en ontwikkeling. Dat komt mede door door focus van Apple op generatieve AI.

Apple werd behoorlijk overrompeld door het enorme succes van ChatGPT eind 2022, waarbij een insider bij het bedrijf tegen Bloomberg zei dat het uitblijven van een antwoord intern als "een flinke misser" werd gezien.

Het bedrijf is voorzichtig met het omarmen van de nieuwe technologie, terwijl concurrenten als Google en Microsoft inmiddels al meerdere nieuwe AI-producten hebben gelanceerd.

In een toelichting gaf Apple-topman Tim Cook afgelopen jaar aan dat de AI-hype "gigantisch" is voor de techsector, maar hij zei ook dat de techreus "weloverwogen en bedachtzaam" te werk gaat bij het integreren van de technologie in zijn producten.

LEES OOK: Hoe Google zich terugvocht in de techrace om dominantie bij artificial intelligence: een kijkje van binnenuit